Získávání nových zákazníků je jeden z nejčastějších problémů každého podnikání – ať už nabízíte marketingové služby, řemeslné práce, konzultace nebo produkty.
Efekt asymetrické dominance

Tento efekt, který se také nazývá efekt volavky(Decoy effect), se používá v ceníku služeb nebo produktů.
V případě služeb kde můžete nabídnout tři druhy platby, například nějaké předplatné, rozšířené služby nebo produkty, tak lze právě využít tento typ efektu, který klame náš mozek a určitou nabídku dělá lepší než ve skutečnosti je.
Hned vám vysvětlím na příkladu jak to myslím.
Budete nabízet například kadeřnické služby. Máme k těmto službám vytvořený pěkný přehledný web, na kterém jsou tři základní sazby vašich služeb.
1. Umytí vlasů cena 200 Kč
2. Stříhání vlasů cena 300 Kč
3. Umytí + stříhání cena 350 Kč
Podívejte se na ceny a sami si určete, která je pro vás jako pro zákazníka nejlepší a kterou si vyberete.
Vybrali jste si variantu číslo 3? Většina by tak jistě zvolila a to je právě ten asymetrický efekt nebo také označovaný jako efekt volavky. Nalákáte vaše zákazníky na tu nejdražší variantu, právě díky tomu, že ceny nejsou symetrické a třetí varianta se zdá být nejvýhodnější.
Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak by ta nejdražší varianta nebyla tak přívětivá a lákavá. Podobně jako u tzv. baťovských cen, tedy cen končící na 9, tak i zde je to zajímavý psychologický jev, díky kterému zvyšujete šanci na nákup vaší nejdražší služby.
Druhá možnost jak podpořit prodej díky asymetrické dominanci je následující a ukážeme si ho zase na příkladu.
1. Nabídka START cena 200 Kč
2. Nabídka BASIC cena 250 Kč (NEJPRODÁVANĚJŠÍ)
3. Nabídka PROFI cena 650 Kč
Na internetu některé firmy a agentury nabízí určité balíčky. Většinou je nějak nazvou v tomto případě START, BASIC, PROFI a prostřední nabídku nějak zvýrazní a označí třeba jako nejprodávanější.
Tady ten efekt má zase nabudit přesvědčení, aby si zákazník nakoupil tu prostřední nabídku, kdy ta poslední na něj působí předraženým dojmem a ta první zase moc levně. Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak vás ta prostřední nabídka nijak neosloví, ale takhle budí dojem, že je velmi unikátní a výhodná. Při symetrickém rozložení cen se dá počítat s tím, že by nejvíce objednávek bylo na tu nejlevnější variantu, ale díky asymetrii se zdá jako nejlepší ta druhá.
V článku jsem si ukázali velmi zjednodušeně jak tento jev funguje, pro podrobnější informace můžete použít příslušnou literaturu nebo vyhledat tento efekt na internetu.
Potřebujete pomoci s marketingem? Jste na správném místě. Mohu pro vás tvořit příspěvky na sociální sítě, pomáhat pomocí marketingových konzultací nebo nastavit propagaci na sociální sítě. Stačí napsat email nebo mě kontaktujte pomocí facebook stránky. Budu se těšit.
Přečtěte si další zajímavé články
Všichni se ženeme za prvními pozicemi na Googlu, ale co když ti řeknu, že existuje jiný způsob, jak přivést tisíce lidí na tvůj web – bez ohledu na SEO pozice?
Řeč je o Google Discover – chytrém obsahu, který Google doporučuje uživatelům přímo v jejich mobilním feedu.
Pokud chcete, aby váš web nezapadl ve výsledcích vyhledávání – a hlavně aby byl připraven na nástup AI ve vyhledávání – je na čase zaměřit se na strukturovaná data. Konkrétně na formát JSON-LD, který dnes Google a další vyhledávače jednoznačně preferují.
Google začíná zobrazovat odpovědi od umělé inteligence přímo ve vyhledávání. Co to znamená pro podnikatele a majitele webů?
Jak využít FOMO v marketingu
FOMO – zkratka pro Fear of Missing Out, tedy "strach z promeškání" – je silná emoce, která motivuje lidi k rychlému rozhodnutí. V marketingu se FOMO využívá k tomu, aby zákazník cítil, že pokud nejedná teď hned, přijde o něco výjimečného.
Marketing nemusí stát tisíce, aby fungoval. Ve skutečnosti může malá, dobře promyšlená mikrokampaň přinést překvapivě silné výsledky. Pokud jste začínající podnikatel, freelancer nebo majitel malého e-shopu, právě mikrokampaň vám může pomoci rychle otestovat nápad, přivést nové zákazníky nebo zvýšit zájem o konkrétní produkt. V tomto článku...