Co je to Gibsonova affordance?

11.11.2023

Gibsonova affordance je teoretický koncept, který byl rozvinut americkým psychologem Jamesem J. Gibsonem v jeho knize "The Ecological Approach to Visual Perception". Gibsonova affordance se týká toho, jak si lidé představují vztah mezi svým tělem a prostředím, ve kterém se nacházejí.

Gibsonova affordance tvrdí, že předměty a objekty v prostředí nabízejí určité možnosti využití, které jsou přímo související s jejich vlastnostmi a vzhledem. Tyto možnosti využití, které se nazývají affordance, jsou pro člověka zjevné a závislé na prostředí, ve kterém se nachází. Například židle nabízí affordance sezení, a stejně tak knoflík nabízí affordance otáčení.

Gibsonova affordance také uvažuje o tom, jak se člověk učí vnímat své prostředí a jak mu informace o affordance pomáhají reagovat na situace, s nimiž se potká. Tyto informace o affordance se stávají součástí člověka získaných zkušeností a jsou automaticky aktivovány při interakci s předměty a objekty v prostředí.

Gibsonova affordance je důležitá pro pochopení toho, jak lidé vnímají své prostředí a jak se s ním interagují. Tyto poznatky se často využívají v oblasti návrhů interaktivních systémů, uživatelských rozhraní a vývoje produktů, kde je důležité umožnit uživateli intuitivní a snadnou interakci s prostředím.

Jaké je využití v marketingu? 

Využití Gibsonovy affordance v marketingu je zaměřeno na to, jak prodávat produkty a služby prostřednictvím ukazování uživateli jejich využití a potenciálního přínosu pro jejich životy. Toto pochopení může být pro marketéry užitečné při vytváření komunikačních kampaní, produktových designů a strategií prodeje, které jsou zaměřeny na výhody a příležitosti, které produkt nabízí.

Například pokud se jedná o reklamu na vysavač, místo toho, aby byl zdůrazněn výkon vysavače, může být zdůrazněna affordance úspora času a snadného úklidu, kterou vysavač nabízí. To umožňuje potenciálním zákazníkům vidět výhody produktu a jak by mohli být pro ně užiteční.

Stejně tak může být v reklamě na nový smartphone zdůrazněna affordance snadného komunikování, zábavy a produktivity, kterou smartphone nabízí, namísto jen toho, jaké technické specifikace má.

Tím, že se marketéři soustředí na Gibsonovu affordance, mohou lépe porozumět tomu, jak mohou využít vlastnosti a vzhled produktu k tomu, aby zvýšili jeho atraktivitu pro zákazníky a zlepšili prodej.