Co je to Gibsonova affordance?

11.11.2023

Gibsonova affordance je teoretický koncept, který byl rozvinut americkým psychologem Jamesem J. Gibsonem v jeho knize "The Ecological Approach to Visual Perception". Gibsonova affordance se týká toho, jak si lidé představují vztah mezi svým tělem a prostředím, ve kterém se nacházejí.

Gibsonova affordance tvrdí, že předměty a objekty v prostředí nabízejí určité možnosti využití, které jsou přímo související s jejich vlastnostmi a vzhledem. Tyto možnosti využití, které se nazývají affordance, jsou pro člověka zjevné a závislé na prostředí, ve kterém se nachází. Například židle nabízí affordance sezení, a stejně tak knoflík nabízí affordance otáčení.

Gibsonova affordance také uvažuje o tom, jak se člověk učí vnímat své prostředí a jak mu informace o affordance pomáhají reagovat na situace, s nimiž se potká. Tyto informace o affordance se stávají součástí člověka získaných zkušeností a jsou automaticky aktivovány při interakci s předměty a objekty v prostředí.

Gibsonova affordance je důležitá pro pochopení toho, jak lidé vnímají své prostředí a jak se s ním interagují. Tyto poznatky se často využívají v oblasti návrhů interaktivních systémů, uživatelských rozhraní a vývoje produktů, kde je důležité umožnit uživateli intuitivní a snadnou interakci s prostředím.

Jaké je využití v marketingu? 

Využití Gibsonovy affordance v marketingu je zaměřeno na to, jak prodávat produkty a služby prostřednictvím ukazování uživateli jejich využití a potenciálního přínosu pro jejich životy. Toto pochopení může být pro marketéry užitečné při vytváření komunikačních kampaní, produktových designů a strategií prodeje, které jsou zaměřeny na výhody a příležitosti, které produkt nabízí.

Například pokud se jedná o reklamu na vysavač, místo toho, aby byl zdůrazněn výkon vysavače, může být zdůrazněna affordance úspora času a snadného úklidu, kterou vysavač nabízí. To umožňuje potenciálním zákazníkům vidět výhody produktu a jak by mohli být pro ně užiteční.

Stejně tak může být v reklamě na nový smartphone zdůrazněna affordance snadného komunikování, zábavy a produktivity, kterou smartphone nabízí, namísto jen toho, jaké technické specifikace má.

Tím, že se marketéři soustředí na Gibsonovu affordance, mohou lépe porozumět tomu, jak mohou využít vlastnosti a vzhled produktu k tomu, aby zvýšili jeho atraktivitu pro zákazníky a zlepšili prodej.


Potřebujete pomoci s marketingem? Jste na správném místě. Mohu vás tvořit příspěvky na sociální sítě, pomáhat pomocí marketingových konzultací nebo nastavit propagaci na sociální sítě. Stačí napsat email nebo mě kontaktujte pomocí facebook stránky. Budu se těšit.   

Audio verze článku

*pro web josefpajer.cz přečetlo AI     


Přečtěte si další zajímavé články

Nativní reklama je forma online reklamy, která se snaží vypadat jako běžný obsah na stránce, na které je umístěna, aby byla méně rušivá pro uživatele. Tyto reklamy jsou obvykle formou příspěvku na sociálních sítích, článku v blogu nebo videa na YouTube a jsou navrženy tak, aby přirozeně integrovaly reklamní sdělení do obsahu.

PNO (podíl nákladů na obratu) je ukazatel, který určuje, jaký procentuální podíl nákladů tvoří výdaje spojené s provozem a výrobou v porovnání s celkovým obratem firmy. Je to důležitý ukazatel pro finanční řízení a hodnocení efektivnosti podnikání.

UTM (Urchin Tracking Module) parametry jsou kódy, které se přidávají na konci URL adresy, aby se mohl sledovat počet návštěv a konverzí na webových stránkách, které souvisejí s určitou marketingovou kampaní. Tyto parametry umožňují spojit návštěvy na webu s konkrétními kampaněmi a jejich zdroji, což umožňuje měřit úspěšnost kampaní a...

Konverzní poměr (míra konverze) je měřítko úspěšnosti prodeje nebo jiného cíle na webových stránkách nebo v jiných kanálech marketingu. Zjednodušeně řečeno, konverzní poměr ukazuje, kolik návštěvníků webových stránek nebo kanálu dokáže dosáhnout cíle, který jim je nabízen.

Gibsonova affordance je teoretický koncept, který byl rozvinut americkým psychologem Jamesem J. Gibsonem v jeho knize "The Ecological Approach to Visual Perception". Gibsonova affordance se týká toho, jak si lidé představují vztah mezi svým tělem a prostředím, ve kterém se nacházejí.

Archetypy v marketingu jsou univerzální charakteristiky, které představují hluboko zakořeněné emocionální motivace a touhy lidí. Tyto archetypy pomáhají marketérům lépe porozumět potřebám a požadavkům svých zákazníků a poskytují jim nástroje pro úspěšné plánování a realizaci marketingových kampaní.