Efekt asymetrické dominance

11.11.2019
efekt asymetrické dominance
efekt asymetrické dominance

Tento efekt, který se také nazývá efekt volavky(Decoy effect), se používá v ceníku služeb nebo produktů. 

V případě služeb kde můžete nabídnout tři druhy platby, například nějaké předplatné, rozšířené služby nebo produkty, tak lze právě využít tento typ efektu, který klame náš mozek a určitou nabídku dělá lepší než ve skutečnosti je.

Hned vám vysvětlím na příkladu jak to myslím.

Budete nabízet například kadeřnické služby. Máme k těmto službám vytvořený pěkný přehledný web, na kterém jsou tři základní sazby vašich služeb.

1. Umytí vlasů cena 200 Kč

2. Stříhání vlasů cena 300 Kč

3. Umytí + stříhání cena 350 Kč

Podívejte se na ceny a sami si určete, která je pro vás jako pro zákazníka nejlepší a kterou si vyberete. 

Vybrali jste si variantu číslo 3? Většina by tak jistě zvolila a to je právě ten asymetrický efekt nebo také označovaný jako efekt volavky. Nalákáte vaše zákazníky na tu nejdražší variantu, právě díky tomu, že ceny nejsou symetrické a třetí varianta se zdá být nejvýhodnější.

Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak by ta nejdražší varianta nebyla tak přívětivá a lákavá. Podobně jako u tzv. baťovských cen, tedy cen končící na 9, tak i zde je to zajímavý psychologický jev, díky kterému zvyšujete šanci na nákup vaší nejdražší služby.

Druhá možnost jak podpořit prodej díky asymetrické dominanci je následující a ukážeme si ho zase na příkladu.

1. Nabídka START cena 200 Kč

2. Nabídka BASIC cena 250 Kč   (NEJPRODÁVANĚJŠÍ)

3. Nabídka PROFI cena 650 Kč

Na internetu některé firmy a agentury nabízí určité balíčky. Většinou je nějak nazvou v tomto případě START, BASIC, PROFI a prostřední nabídku nějak zvýrazní a označí třeba jako nejprodávanější. 

Tady ten efekt má zase nabudit přesvědčení, aby si zákazník nakoupil tu prostřední nabídku, kdy ta poslední na něj působí předraženým dojmem a ta první zase moc levně. Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak vás ta prostřední nabídka nijak neosloví, ale takhle budí dojem, že je velmi unikátní a výhodná. Při symetrickém rozložení cen se dá počítat s tím, že by nejvíce objednávek bylo na tu nejlevnější variantu, ale díky asymetrii se zdá jako nejlepší ta druhá.

V článku jsem si ukázali velmi zjednodušeně jak tento jev funguje, pro podrobnější informace můžete použít příslušnou literaturu nebo vyhledat tento efekt na internetu.  


Potřebujete pomoci s marketingem? Jste na správném místě. Mohu pro vás tvořit příspěvky na sociální sítě, pomáhat pomocí marketingových konzultací nebo nastavit propagaci na sociální sítě. Stačí napsat email nebo mě kontaktujte pomocí facebook stránky. Budu se těšit. 


Přečtěte si další zajímavé články

Generative Engine Optimization (GEO) je nová metoda optimalizace webového obsahu, která pomáhá zvýšit viditelnost stránek v generativních vyhledávačích, jako jsou BingChat, Google SGE nebo Perplexity.ai. Na rozdíl od tradičního SEO, které se zaměřuje na klíčová slova a odkazy, GEO přizpůsobuje obsah tak, aby byl lépe integrován do odpovědí...

Umělá inteligence (AI) je klíčovou technologií naší doby, která ovlivňuje nejen technologický vývoj, ale také ekonomiku, společnost a každodenní život. Jaké jsou jednotlivé úrovně tohoto vývoje a co nás může čekat v roce 2025 a dále? Tento článek popisuje pět klíčových úrovní vývoje umělé inteligence.

Správa sociálních sítí je jedním z nejdůležitějších prvků marketingové strategie každé firmy. Často se mě lidé ptají, kolik vlastně stojí profesionální správa sociálních sítí v České republice. Z mé zkušenosti i na základě dostupných informací na trhu se ceny mohou výrazně lišit v závislosti na různých faktorech, jako je rozsah služeb, zkušenosti...

Jako někdo, kdo se pravidelně pohybuje ve světě online marketingu, vím, jak důležité je neustále se vzdělávat. Online marketing se vyvíjí rychlostí blesku, ať už jde o nové strategie, nástroje, nebo přístupy. Pokud se stejně jako já zajímáte o zlepšení svých dovedností, hledáte inspiraci nebo chcete prohloubit své znalosti, kvalitní knihy o...

Algoritmy sociálních sítí hrají klíčovou roli v tom, jak je váš obsah zobrazován vašim sledujícím a potenciálním zákazníkům. Znalost toho, jak algoritmy fungují, vám může pomoci optimalizovat vaše příspěvky a dosáhnout lepších výsledků. V tomto článku se podíváme na principy algoritmů oblíbených platforem, jak ovlivňují dosah vašeho obsahu, a...

Pokud se zabýváte SEO, digitálním marketingem nebo vlastníte webovou stránku, je pro vás Google Search Central nepostradatelným zdrojem informací. Google Search Central je oficiální platforma Google, která nabízí komplexní nástroje, doporučení a aktualizace pro optimalizaci webových stránek ve vyhledávání. V tomto článku vám představíme, co vše zde...