Marketingové tipy, články a příklady z praxe.

Efekt asymetrické dominance

11.11.2019

Tento efekt, který se také nazývá efekt volavky(Decoy effect), se používá v ceníku služeb nebo produktů. 

V případě služeb kde můžete nabídnout tři druhy platby, například nějaké předplatné, rozšířené služby nebo produkty, tak lze právě využít tento typ efektu, který klame náš mozek a určitou nabídku dělá lepší než ve skutečnosti je.

Hned vám vysvětlím na příkladu jak to myslím.

Budete nabízet například kadeřnické služby. Máme k těmto službám vytvořený pěkný přehledný web, na kterém jsou tři základní sazby vašich služeb.

1. Umytí vlasů cena 200 Kč

2. Stříhání vlasů cena 300 Kč

3. Umytí + stříhání cena 350 Kč

Podívejte se na ceny a sami si určete, která je pro vás jako pro zákazníka nejlepší a kterou si vyberete. 

Vybrali jste si variantu číslo 3? Většina by tak jistě zvolila a to je právě ten asymetrický efekt nebo také označovaný jako efekt volavky. Nalákáte vaše zákazníky na tu nejdražší variantu, právě díky tomu, že ceny nejsou symetrické a třetí varianta se zdá být nejvýhodnější.

Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak by ta nejdražší varianta nebyla tak přívětivá a lákavá. Podobně jako u tzv. baťovských cen, tedy cen končící na 9, tak i zde je to zajímavý psychologický jev, díky kterému zvyšujete šanci na nákup vaší nejdražší služby.

Druhá možnost jak podpořit prodej díky asymetrické dominanci je následující a ukážeme si ho zase na příkladu.

1. Nabídka START cena 200 Kč

2. Nabídka BASIC cena 250 Kč   (NEJPRODÁVANĚJŠÍ)

3. Nabídka PROFI cena 650 Kč

Na internetu některé firmy a agentury nabízí určité balíčky. Většinou je nějak nazvou v tomto případě START, BASIC, PROFI a prostřední nabídku nějak zvýrazní a označí třeba jako nejprodávanější. 

Tady ten efekt má zase nabudit přesvědčení, aby si zákazník nakoupil tu prostřední nabídku, kdy ta poslední na něj působí předraženým dojmem a ta první zase moc levně. Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak vás ta prostřední nabídka nijak neosloví, ale takhle budí dojem, že je velmi unikátní a výhodná. Při symetrickém rozložení cen se dá počítat s tím, že by nejvíce objednávek bylo na tu nejlevnější variantu, ale díky asymetrii se zdá jako nejlepší ta druhá.

V článku jsem si ukázali velmi zjednodušeně jak tento jev funguje, pro podrobnější informace můžete použít příslušnou literaturu nebo vyhledat tento efekt na internetu.