Vybrali jste si variantu číslo 3? Většina by tak jistě zvolila a to je právě ten asymetrický efekt nebo také označovaný jako efekt volavky. Nalákáte vaše zákazníky na tu nejdražší variantu, právě díky tomu, že ceny nejsou symetrické a třetí varianta se zdá být nejvýhodnější.
Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak by ta nejdražší varianta nebyla tak přívětivá a lákavá. Podobně jako u tzv. baťovských cen, tedy cen končící na 9, tak i zde je to zajímavý psychologický jev, díky kterému zvyšujete šanci na nákup vaší nejdražší služby.
Druhá možnost jak podpořit prodej díky asymetrické dominanci je následující a ukážeme si ho zase na příkladu.
1. Nabídka START cena 200 Kč
2. Nabídka BASIC cena 250 Kč (NEJPRODÁVANĚJŠÍ)
3. Nabídka PROFI cena 650 Kč
Na internetu některé firmy a agentury nabízí určité balíčky. Většinou je nějak nazvou v tomto případě START, BASIC, PROFI a prostřední nabídku nějak zvýrazní a označí třeba jako nejprodávanější.
Tady ten efekt má zase nabudit přesvědčení, aby si zákazník nakoupil tu prostřední nabídku, kdy ta poslední na něj působí předraženým dojmem a ta první zase moc levně. Kdyby byli ceny odstupňované symetricky, tak vás ta prostřední nabídka nijak neosloví, ale takhle budí dojem, že je velmi unikátní a výhodná. Při symetrickém rozložení cen se dá počítat s tím, že by nejvíce objednávek bylo na tu nejlevnější variantu, ale díky asymetrii se zdá jako nejlepší ta druhá.