Co je to cesta zákazníka?

08.08.2022

Jak vlastně vzniká zákazník?

Může se to zdát velmi jednoduché, váš budoucí zákazník prostě přijde na vaší prodejnu nebo na váš eshop, vybere si produkt či službu a prostě objedná a je to! Máte zákazníka. 

Není to tak jednoduché jak to vypadá. Existuje totiž cesta zákazníka a my si v následujícím článku řekneme jakými způsoby můžeme tuhle cestu využít. 

Než totiž skutečně dojde k nákupu produktu či služby, tak nastává spoustu důležitých okamžiků na cestě zákazníka kde ten poteciální kupující přijde s vaší značkou do kontaktu. A ve všech bodech je důležité získávat věrnost svého zákazníka, pro další nákupy. 

Co je cesta zákazníka?

Jak již píšu o pár řádků výše, tak tato cesta či mapa zákazníka nám ukáže v jakých konkrétních bodech s ním naše značka přijde do kontaktu a my se tím můžeme lépe připravit a vysílat jeho směrem ty správné signály.

Kontaktní body na cestě zákazníka.

Řekne mu o vaší službě či produkt jeho známý, přítel či rodina. → Pokračuje vyhledáváním vašeho produktu či služby na internetu. → Najde váš produkt na vašem eshopu či na sociálních sítích. → A nakoupí nebo využije vaši službu.

Kroky k vytvoření mapy cesty zákazníka.

  1. Obchodní cíle - zaměřte cestu k dosažení cílů.
  2. Interakce - zjistěte kdy zákazník nejčastěji komunikuje.
  3. Zaměření na nákup - kdy dochází k situacím, před nákupem, po něm nebo během?
  4. Mezery - zjistěte jak lépe využít komunikace nebo se zaměřte na situace kdy třeba nedojde k prodeji. Co je špatně na procesu?
  5. Spokojenost zákazníka - přemýšlejte nad spokojeností zákazníka, nad čím přemýšlí při nákupu.
  6. Zklamání zákazníka - zjistěte kdy je váš zákazník nespokojený a proč tomu tak je.
  7. Plánování - naplánujte si vylepšení těch situací kdy zákazník není spokojený.
  8. Mapa cesty - navrhněte si schéma cesty zákazníka, od počátku až k nákupu, co by ho mohlo při nákupu zastavit?
  9. Diskuze - diskutujte o tom jak můžete kontaktní body nového zákazníka zlepšit, usnadnit nákup.
  10. Implementace - nastavte si nové kontaktní body a sledujte jak mohou zlepšit situace pro zákazníka.

Rád bych Vás ještě pozval k přečtení dalšího článku na téma virálních příspěvků na facebook.